Deel:


Veerwagen

Bij de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw werd het land van boeren in de polder Schonauwen in Houten in tweeën gesplitst. Hierop werd in 1949 een ‘rijdend pontveer’ ingesteld. Boeren konden daardoor alsnog hun land bereiken zonder om te moeten rijden. De veerwagen heeft 23 jaar gefunctioneerd. 

De veerwagen reed over een railbaan van 9 meter breed naar de overkant. De railbaan lag op de bodem van het Amsterdam-Rijnkanaal. De veerwagen in Houten was één van de zes in Nederland. Ook in Oud-Diemen, Overdiemen, Nigtevegt, Baambrugge en Nieuwersluis waren veerwagens. Allen waren ze te vinden langs het Amsterdam-Rijnkanaal.

De veerwagen had een snelheid van drie kilometer per uur en liep op diesel. Een gratis ritje naar de overkant duurde twee minuten. De veerwagen vervoerde voornamelijk fietsers, voetgangers en vee. Later kwamen er tractoren en auto’s bij. Twee gezinnen aan de overkant van het kanaal waren van de veerwagen afhankelijk om boodschappen in het dorp te kunnen doen of om de kinderen naar school te kunnen laten gaan. De veerwagen is later ook gebruikt voor recreatief verkeer, zoals puzzeltochten en autorally’s. In de volksmond werd gesproken over ‘de pont’. 

Dwars over het kanaal

Wanneer een boer aan de overkant van het kanaal zijn wei had, stak hij meerdere keren per dag met de veerwagen over om zijn koeien te melken of om andere werkzaamheden uit te voeren. Precies waar de veerwagen voor was bedoeld. Met een bel kon de pontwachter worden opgeroepen. De pont startte bij een inham langs het kanaal en reed naar de inham aan de overkant. Aan de Houtense kant reed men vanaf het westen de pont op. Aan overkant reed men dan aan de oostkant de pont af. De passagiers werden dwars over het kanaal getransporteerd. De veerwagen was in de winter minder vaak in gebruik. De koeien stonden dan op stal. Oversteken gebeurde vooral bij daglicht. 

Huizen

Bij de pont hoorden twee woningen en een pontwachtershuisje (de Wacht genoemd). De weg naar de veerwagen heette de Veerweg, maar werd op 4 oktober 1962 aangepast in Veerwagenweg. De pont werd op 1 november 1972 uit de vaart genomen. Door ruilverkaveling was er minder behoefte aan boeren die overstaken. Daarnaast nam het scheepvaartverkeer toe en dus het gevaar op een botsing. 


Colofon

Tekst: Frank Magdelyns
Beeld: Regionaal Archief Zuid Utrecht


© Tekst: Frank Magdelyns - © Foto voorblad: RAZU 115532

Veerwagen
©: RAZU 115532

Reageren

Via onderstaand formulier kunt u een reactie achterlaten voor de auteur van het item. (Frank Magdelyns)